- Chinese fabrikanten van elektrische auto’s doen goede zaken: BYD, Nio en Zeekr breken verkooprecords.
- Ondanks het succes draaien veel Chinese autofabrikanten echter nog steeds verlies.
- Nio rapporteerde afgelopen kwartaal een toenemend verlies en de CEO van Xpeng waarschuwt ervoor dat veel makers van elektrische auto’s in China moeten vechten om te overleven.
- Lees ook: EU eist dat China kennis over batterijtechnologie deelt in ruil voor schrappen importheffingen op elektrische auto’s
Chinese fabrikanten van elektrische auto’s verkopen misschien heel veel auto’s, maar ze draaien onder aan de streep nog steeds verlies.
Nio, Zeekr, Xiaomi en Xpeng breken keer op keer hun eigen verkooprecords. Zo ook de afgelopen kwartalen. Xpeng leverde vorige maand 24.000 auto’s af en Xiaomi wist over het jaar tot nu toe meer dan 100.000 stuks af te leveren van de SU7, de eerste auto van het merk.
En dat terwijl de fabrikanten onder zware druk staan om snel nieuwe en betaalbare auto’s te introduceren in een segment met moordende concurrentie, terwijl er ook nog eens een prijzenoorlog gaande is.
Aan de andere kant blijven veel Chinese fabrikanten toch grote verliezen melden. Het relatief nieuwe merk Nio, dat gerund wordt door CEO William Li (die ook weleens de ‘Elon Musk van China‘ genoemd wordt), rapporteerde afgelopen week bij de cijfers over het derde kwartaal dat het nog meer verlies draait dan ooit: 5,1 miljard renminbi (omgerekend 670 miljoen euro). Dat komt neer op 11 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Tegelijk boekte Nio in het derde kwartaal wel een verkooprecord: de Chinese maker van elektrische auto's leverde 61.800 auto's af.
Nio's concurrenten rapporteerden de afgelopen tijd ook soortgelijke cijfers: recordaantallen geleverde auto's in combinatie met pijnlijk hoge verliezen.
Zeekr leverde 55.000 voertuigen af in het derde kwartaal. Ook een record en 50 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Xpeng boekte ook een verkooprecord in oktober.
In tegenstelling tot Nio, wisten de Zeekr en Xpeng hun verliezen te verkleinen, al zijn die nog steeds aanzienlijk. Xpeng boekte 1,81 miljard renminbi (240 miljoen euro) verlies en Zeekr zakte 1,14 miljard renminbi (150 miljoen euro) in het rood.
Ook smartphonemaker Xiaomi, die pas sinds dit jaar bezig is met elektrische auto's, lijkt een recordaantal van diens SU7 te verkopen. Het bedrijf verhoogde onlangs de verkoopdoelstellingen nadat bekend werd dat er dit jaar meer dan 100.000 stuks van de SU7 verkocht zijn. Toch lijdt ook Xiaomi verlies op de EV-tak.
Chinese markt voor elektrische auto's: strijd om te overleven
CEO He Xiaopeng van Xpeng verwacht dat de meeste Chinese autofabrikanten de komende tien jaar niet zullen overleven door de toenemende concurrentie, zo zegt hij tegen de Singaporese krant The Straits Times. "Vandaag de dag zijn er van een groep van oorspronkelijk driehonderd startups nog maar vijftig over. Slechts veertig daarvan verkopen daadwerkelijk auto's", zegt He. "Persoonlijk denk ik dat er uiteindelijk slechts zeven grote fabrikanten zullen overblijven in de komende tien jaar."
Maar er is één bedrijf dat geen last van bovenstaande problemen lijkt te hebben: BYD. De Chinese autofabrikant presenteerde afgelopen kwartaal voor het eerst betere cijfers dan concurrent Tesla en boekte daarnaast ook winst.
De omzet van BYD steeg in het derde kwartaal met 11,5 procent naar 11,6 miljard renminbi (1,5 miljard euro) en het bedrijf verkocht ook een recordaantal auto's. Tegelijk zakt de verkoop van Tesla's in China langzaam weg. Het bedrijf van Elon Musk rapporteerde 5,3 procent minder leveringen in oktober dan in dezelfde maand in 2023.
Analisten vertelden Business Insider eerder dat BYD profiteert van een sterk aanbod van hybride auto's en dat de manier van productie, waarbij vrijwel alles in eigen beheer gemaakt wordt, ervoor zorgt dat de kosten laag gehouden kunnen worden.
"De hoge mate van verticale integratie - het zelf maken van belangrijke onderdelen in plaats van deze te kopen - zorgt ervoor dat het bedrijf de productie van batterijen en chips zelf onder controle heeft en dit tegen erg lage kosten kan doen", zei hoogleraar bedrijfseconomie David Bailey van de Universiteit van Birmingham tegen Business Insider.